Νέα μετάφραση: Ο τραπεζίτης κερδίζει πάντα δυο φορές! (των Ι. δελ Μοράλ-Ε. Καμπαγιέρο)
Στη φωτογραφία: αριστερά ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καρατζιάς και δεξιά ο εκ των συγγραφέων του έργου Ιγνάθιο δελ Μοράλ στη διάρκεια των προβών του έργου του “Φυλακισμένες” που ανέβηκε τον Οκτώβριο του 2017 στον πολυχώρο Vault.
των Ιγνάθιο δελ Μοράλ και Ερνέστο Καμπαγιέρο
Η Μάργα και ο Μπαρτ, δύο απολυμένοι υπάλληλοι, αποφασίζουν να απαγάγουν τον μεγαλύτερο τραπεζίτη της χώρας, τον Ρομπλέδο, με σκοπό να απαιτήσουν ελαφρύνσεις από τις τράπεζες για όλον τον κόσμο. Τον κρύβουν σε ένα μυστικό δωματιάκι του διαμερίσματός τους, και αργότερα τον βάζουν να μιλήσει μπροστά στην κάμερα του υπολογιστή και να καλέσει τους συναδέλφους του τραπεζίτες να ικανοποιήσουν τα αιτήματα των απαγωγέων, οι οποίοι είναι καλά παιδιά. Ωστόσο,το skype μένει ανοιχτό, με αποτέλεσμα η κομμώτρια της πολυκατοικίας, η Γιασμίν, να δει τον Ρομπλέδο. Έτσι, η Γιασμίν λέει στους απαγωγείς-φίλους της ότι θα τους βοηθήσει, ενώ ζητάει σαν αντάλλαγμα να την αφήσουν να μιλήσει στον Ρομπλέδο για το κομμωτήριό της, το οποίο κινδυνεύει να της πάρει η τράπεζα του λόγω χρέους από δάνειο. Αποκαλύπτει δε στο ζεύγος των απαγωγέων, ότι μίλησε για την απαγωγή και στον εραστή της, τον Φέλιξ, ο οποίος, λόγω της συνδικαλιστικής του ιδιότητας, πληροφορεί για την απαγωγή όλους τους γείτονες που κινδυνεύουν να χάσουν τα σπίτια τους, με σκοπό να δημιουργήσει ένα κίνημα συμπαράστασης υπέρ των απαγωγέων.
Είναι 24 Δεκεμβρίου. Οι απαγωγείς, μαζί με τον Ρομπλέδο, παρακολουθούν αποσβολωμένοι σε ζωντανή μετάδοση τις δηλώσεις του Ρομπλέδο (!!) στις κάμερες, σχετικά με την περιπέτεια της εξαφάνισής του. Ο απαχθείς Ρομπλέδο εξηγεί στους απαγωγείς του ότι ο Ρομπλέδο που εμφανίζεται στις κάμερες είναι ο σωσίας του, πρώην κλητήρας στην τράπεζά του, τον οποίο, λόγω της εκπληκτικής τους ομοιότητας, δημιούργησε ο ίδιος, για να μπορεί να αποφεύγει τις βαρετές κοινωνικές υποχρεώσεις, και για να βλέπει τις ερωμένες του. Ο Φέλιξ παρατηρεί ότι αυτός ο Ρομπλέδο που κρατάνε όμηρο, δεν έχει καμιά αξία, αν δεν αποκαλυφθεί ότι ο άλλος Ρομπλέδο (ο σωσίας) δεν είναι πραγματικός. Αμφιβάλλει επίσης αν ο Ρομπλέδο που κρατάνε όμηρο είναι ο πραγματικός. Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο, όταν ο Φέλιξ δέχεται τηλεφώνημα από τον εκπρόσωπο της «επιτροπής αλληλεγγύης», που του αποκαλύπτει ότι είδαν τον Ρομπλέδο στην τηλεόραση και καταφτάνουν από στιγμή σε στιγμή στο σπίτι των απαγωγέων, για να δουν τι πραγματικά συμβαίνει. Οι απαγωγείς διαβουλεύονται, και τελικά αποφασίζουν ότι η μόνη λύση είναι να παραδώσουν τον Ρομπλέδο στο πλήθος, όπως και κάνουν. Ο Ρομπλέδο, όμως, πείθει το πλήθος που είναι έτοιμο να τον λιντσάρει όχι μόνο ότι είναι κι αυτός ένα θύμα του καπιταλισμού, αλλά και να του δώσουν χρήματα για το ταξί. Οι αποτυχημένοι απαγωγείς ετοιμάζουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Όταν όλα είναι πια σχεδόν έτοιμα, χτυπάει το κουδούνι και εμφανίζεται ο Ρομπλέδο με εμφανή τα σημάδια του ξυλοδαρμού. Ο τραπεζίτης τούς αποκαλύπτει ότι προσπάθησε να πλησιάσει στο σπίτι του, μήπως έβρισκε κάποια από τις κόρες του, αλλά τον αντιλήφθηκαν οι άνδρες της φρουράς του και τον ξυλοκόπησαν. Λέει στους απαγωγείς ότι είναι οι μόνοι άνθρωποι που έχει και τους πείθει να τον φιλοξενήσουν μέχρι να δει τι θα κάνει. Το έργο τελειώνει με τον Ρομπλέδο να κόβει και να μοιράζει τη γαλοπούλα κρατώντας το μεγαλύτερο κομμάτι για τον ίδιο.
Απόσπασμα του έργου
1
Σκηνή 1
Σαλόνι μικροαστικού διαμερίσματος, από αυτά που κτίστηκαν τη δεκαετία του ’70 στα περίχωρα της Μαδρίτης. Χριστουγεννιάτικη διακόσμηση.
Από τον χώρο που βρίσκονται οι θεατές μπαίνουν δυο άτομα, ένας άντρας και μια γυναίκα που φοράνε τις μάσκες της Μαρτζ και του Μπαρτ Σίμσον και μεταφέρουν σηκωτό έναν άντρα, που φοράει στο κεφάλι του μια σακούλα από σουπερμάρκετ.
Μόλις μπαίνουν στο διαμέρισμα, τον πετάνε πάνω στον καναπέ και του βγάζουν από το κεφάλι τη σακούλα. Ο άντρας έχει χάσει τις αισθήσεις του.
ΜΑΡΤΖ
Έπαθε ασφυξία. Το ήξερα, έπαθε ασφυξία. Πώς σου ήρθε αυτή η ιδέα, αφού το γράφει εδώ (διαβάζει στη σακούλα): κίνδυνος ασφυξίας. Κρατήστε τη μακριά από παιδιά κάτω των τριών ετών.
ΜΠΑΡΤ
Και λοιπόν; Ο τύπος είναι πολύ μεγαλύτερος. Και τη σακούλα την πληρώσαμε. Να κάνουμε απόσβεση τουλάχιστον.
Η ΜΑΡΤΖ πλησιάζει στο παράθυρο.
ΜΑΡΤΖ
Δεν πιστεύω να μας είδε κανείς.
ΜΠΑΡΤ
Μπα… Ψυχή δεν υπήρχε στον δρόμο. Κοίταξα καλά. Δεν ήταν κανείς. Όλοι βλέπουν τον αγώνα. Μόνο εγώ ο μαλάκας τον έχασα.
Μετά από λίγα δευτερόλεπτα, η ΜΑΡΤΖ πετάγεται τρομαγμένη:
ΜΑΡΤΖ
Είναι κάποιος εκεί, στο παράθυρο.
ΜΠΑΡΤ
Μη φοβάσαι, ο Πάκο το γεράκι είναι.
ΜΑΡΤΖ
Και δεν μας είδε;
ΜΠΑΡΤ
Πώς να μας δει; Αφού είναι τυφλός. Γι’ αυτό δεν βλέπει τον αγώνα. Τον ακούει στο ραδιόφωνο. Δεν βλέπεις που φοράει τα ακουστικά;
ΜΑΡΤΖ
Κι αφού είναι τυφλός τι κάνει στο παράθυρο; Γιατί βγάζει έξω το κεφάλι του; Εγώ νομίζω ότι δεν είναι τυφλός. Σκύβει πολύ το κεφάλι του έξω από το παράθυρο.
ΜΠΑΡΤ
Λέει πως του αρέσει να μυρίζει.
ΜΑΡΤΖ
Τι να μυρίζει;
ΜΠΑΡΤ
Να μυρίζει, γενικά. Βγάζει το κεφάλι του απ’ το παράθυρο και μυρίζει τις μυρωδιές της γειτονιάς. Εγώ δεν το βρίσκω τόσο παράξενο. Αφού δεν μπορεί να δει, μυρίζει. Του αρέσει, ειδικά όταν τα κορίτσια που δουλεύουν στο κομμωτήριο κάτω απ’ το σπίτι του βγαίνουν να καπνίσουν. Λέει ότι του αρέσει πολύ η μυρωδιά τους.
ΜΑΡΤΖ
Μάλιστα. Τυφλός, τυφλός, αλλά γουρούνι όπως όλοι οι άντρες.
ΜΠΑΡΤ
Φυσικά. Γιατί; Επειδή είναι τυφλός δεν έχει το δικαίωμα;
Η ΜΑΡΤΖ τον αγνοεί και κοιτάζει σε τι κατάσταση βρίσκεται ο ΑΠΑΧΘΕΙΣ.
ΜΑΡΤΖ
Να σου πω, αυτός δεν κουνιέται.
ΜΠΑΡΤ
Καλύτερα. Πω ρε γαμώτο, τι ζέστη μ’ αυτή την κωλομάσκα.
Βγάζει τη μάσκα του: είναι ο ΜΠΑΡΤΟΛΟΜΈ, γύρω στα 34.
ΜΑΡΤΖ
Τι κάνεις;
ΜΠΑΡΤ
Τι πειράζει; Αφού είναι τέζα.
Η ΜΑΡΤΖ βγάζει τη μάσκα της. Βλέπουμε τώρα τη ΜΑΡΓΑ, στην ίδια ηλικία περίπου.
ΜΑΡΤΖ
Δεν πιστεύω να ‘παθε τίποτα.
ΜΠΑΡΤ
Αποκλείεται.
Στέκονται και τον παρατηρούν. Ο ΜΠΑΡΤ αρχίζει να ανησυχεί. Επιβεβαιώνει ότι ο απαχθείς ανασαίνει.
ΜΠΑΡΤ
Πω ρε γαμώτο… για δες μήπως… Α, να, βλέπεις; Ανασαίνει.
ΜΑΡΤΖ
Με το ζόρι.
ΜΠΑΡΤ
Τι θα πει με το ζόρι; Ανασαίνει. Βλέπεις; Αναπνέει. Εισπνοή… Εκπνοή… Εισπνοή… Εκπνοή… Εισπνοή…
ΜΑΡΤΖ
Καλά, καλά, το κατάλαβα. Βάλε την τηλεόραση να δούμε μήπως λέει τίποτα.
Ο ΜΠΑΡΤ ανοίγει την τηλεόραση. Κάνει ζάπινγκ. Σταματάει σε ένα κανάλι που δείχνει τον αγώνα.
ΜΑΡΤΖ
Όχι αυτό. Παρακάτω.
ΜΠΑΡΤ
Μια στιγμή… να δω πόσο είναι το σκορ.
Η ΜΑΡΤΖ του παίρνει το τηλεχειριστήριο και κάνει μανιωδώς ζάπινγκ.
ΜΑΡΤΖ
Φέρ’ το εδώ, ρε γαμώτο. Με το κωλοποδόσφαιρο.
Σταματάει μόλις βλέπει μια εικόνα που μοιάζει με δελτίο ειδήσεων.
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ
…Συνεχίζονται οι προσπάθειες ανεύρεσης του γνωστού τραπεζίτη, ο οποίος αγνοείται μετά το τρομερό ατύχημα που συνέβη σήμερα το πρωί, όταν το αυτοκίνητο του πήρε φωτιά έπειτα από πτώση σε γκρεμό … η αστυνομία συνεχίζει τις έρευνες στον τόπο του ατυχήματος.
(Στην TV εικόνες του φλεγόμενου αυτοκινήτου)
ΜΑΡΤΖ (Στον ΜΠΑΡΤ)
Ήταν ανάγκη να ρίξεις το αυτοκίνητο στον γκρεμό;
ΜΠΑΡΤ
Ναι, για να σβήσω τα ίχνη.
ΜΑΡΤΖ
Ποια ίχνη, μωρέ; Αφού δεν μπήκαμε στο αυτοκίνητο ούτε πιάσαμε τίποτα, άσε που φοράμε και γάντια.
ΜΠΑΡΤ
Καλά, και τι έγινε; Νομίζω πως είναι καλός αντιπερισπασμός. Βλέπεις; Τόση ώρα καθυστερούν και ασχολούνται ακόμα με το ατύχημα, ενώ εμείς έχουμε ήδη φτάσει εδώ. Και στο κάτω-κάτω, έβγαλα το άχτι μου… Να πάνε να γαμηθούν οι πλούσιοι! Ξέρεις πώς νιώθεις όταν καις τέτοια BMW; (στον άντρα που είναι δεμένος) Πού είναι τώρα η BMW σου, ε;
ΜΑΡΤΖ
Ναι, σκασίλα του. Αγοράζει άλλη όποτε θέλει.