Η Μαρία Χατζηεμμανουήλ απαντά στο ερωτηματολόγιο του Theatergoer
Ποια παράσταση παρακολουθήσατε τελευταία; Με ποια κριτήρια την επιλέξατε;
Παρακολούθησα τον Προμηθέα του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Νίκου Καραθάνου στη Στέγη. Τα κριτήρια ήταν η Στέγη (πάντα έχουν ένα ενδιαφέρον οι δουλειές της για μένα), το αρχαίο δράμα σε κλειστό χώρο και ο σκηνοθέτης, αλλά και όλος ο θίασος των καλών ηθοποιών. Δεν διαψεύστηκα.
Πόσο συχνά παρακολουθείτε θέατρο;
Πολύ συχνά, λόγω και της δουλειάς μου.
Πώς σχολιάζετε την υπερπληθώρα θεατρικών παραστάσεων στην Αθήνα;
Δεν μου αρέσει αυτή η υπερπληθώρα, ούτε η λογική του σουπερμάρκετ των αιθουσών. Μιλάμε για καλλιτεχνική δημιουργία, που χρειάζεται χρόνο και για να γίνει αλλά και για να αναγνωριστεί, να προλάβει να τη δει ο κόσμος. Μέσα σε αυτό το χάος των χιλίων και πλέον παραστάσεων κάθε χρόνο, νιώθω εντελώς χαμένη. Καταλαβαίνω την ανάγκη των ηθοποιών να εκφραστούν, να γίνουν γνωστοί και να τους χειροκροτήσουν, αλλά το θέμα είναι τι κερδίζουν μακροπρόθεσμα από όλο αυτό και τι κερδίζει το θέατρο.
Παρακολουθείτε θέατρο στο εξωτερικό, σε ξένες γλώσσες;
Ναι, λόγω της δουλειάς ταξιδεύω συχνά στην Ισπανία και βλέπω πολλές παραστάσεις σε αίθουσες της Μαδρίτης, της Βαρκελώνης και του Αλικάντε, στη Μόστρα του Σύγχρονου Ισπανικού Θεάτρου κάθε χρόνο τον Νοέμβριο. Και στο Λονδίνο, επίσης, βλέπω παραστάσεις επειδή μένει εκεί η κόρη μου.
Τι, κατά τη γνώμη σας, χαρακτηρίζει τους εγχώριους καλλιτέχνες του θεάτρου στη δουλειά τους;
Ο επαγγελματισμός δεν είναι το φόρτε μας (εννοώ τη συνέπεια, την ομαδική σκληρή δουλειά, την έλλειψη βεντετισμού, την παιδεία και τη διαρκή ανάγκη για βελτίωση). Μετρημένοι στα δάχτυλα οι αληθινοί επαγγελματίες παραγωγοί που υπογράφουν συμβόλαια και είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους στους καλλιτέχνες. Δυναμικό υπάρχει αξιόλογο αλλά ακατέργαστο πολλές φορές, χρειάζεται παιδεία σοβαρή και συστηματική με πεπαιδευμένους δασκάλους και θεατροπαιδαγωγούς. Από αυτό πάσχουμε. Οι δραματικές σχολές στην πλειοψηφία τους είναι ακατάλληλες. Έχω ακούσει απίστευτες ιστορίες…
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη ΕΔΩ