skip to Main Content

 

Φωτο: David Ruano

Βαρκελώνη, 1973

 Ο Γκιλιέμ Κλούα θεωρείται μια από τις πιο καινοτόμες και διεισδυτικές φωνές του σύγχρονου καταλανικού θεάτρου και ανήκει σε μια νέα γενιά δημιουργών γεννημένων τη δεκαετία του εβδομήντα που συμβάλλουν, με τις δημιουργίες τους, στη μεταμόρφωση του θεατρικού στερεώματος της Βαρκελώνης.

Σπούδασε δημοσιογραφία στην Βαρκελώνη και θέατρο στο London Guidhall University. Από το 2000, συνδέεται με τη Sala Beckett κι έχει παρακολουθήσει πολλά εργαστήρια δραματουργικής γραφής.

Το πρώτο του έργο, οι Αόρατοι, τιμήθηκε με το βραβείο Teatre Ciutat d’Alcoi 2002, έτος κατά το οποίο διασκεύασε τον Θάνατο στη Βενετία του Τόμας Μαν (Sala Muntaner).

Το 2004 το Δέρμα στις φλόγες (Villarroel Teatre, 2005) απέσπασε για δεύτερη φορά το Βραβείο Teatre Ciutat d’Alcoi, καθώς και το Βραβείο Κριτικών για το καλύτερο θεατρικό κείμενο το 2005. Η αγγλική εκδοχή του έργου παραστάθηκε σε οκτώ πόλεις των ΗΠΑ.

Το 2006, ο Γκιλιέμ Κλούα ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη, όπου ανέβηκε το Γεύση από στάχτη, ένα έργο με θέμα τη σύγκρουση Ισραηλινών-Παλαιστινίων, στο Spanish Repertoir Theatre του Μανχάταν. Το έργο ανέβηκε στη Βαρκελώνη πολύ αργότερα, το 2014 (Sala Muntaner), σε σκηνοθεσία Ζουζέπ Σάλα.

Το 2008 έγραψε το Μάρμπουργκ, που ανέβηκε στο Εθνικό Θέατρο της Καταλονίας το 2010 σε σκηνοθεσία του Ραφέλ Ντουράν. Το έργο απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και η ηθοποιός Βίκυ Πένια κέρδισε το Βραβείο ΜΑΧ για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία στον πρωταγωνιστικό ρόλο της Νάνσυ. Στις 23 Μαρτίου 2013, το Μάρμπουργκ ανέβηκε στο Καράκας (Βενεζουέλα).

Το Killer, ένα μουσικό θρίλερ, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ταραγόνα και στις 20 Ιανουαρίου 2011 έκανε πρεμιέρα στη Βαρκελώνη. Στην ελληνική γλώσσα, παρουσιάστηκε στην Κύπρο το 2012 σε σκηνοθεσία Νικόλα Κουρουμτζή, με πρωταγωνιστή τον Λευτέρη Σαλωμίδη και τη σεζόν 2012-2013 στην Αθήνα, στο Theatre-bar Faust, σε σκηνοθεσία του Χρήστου Καρχαδάκη και πρωταγωνίστρια τη Μπέσσυ Μάλφα (στον ρόλο τού κατά λάθος δολοφόνου κατά συρροή, Πάου Μόιρα).
Το 2011 έγραψε το έργο Η γη της επαγγελίας. Το έργο παρουσιάστηκε σε θεατρικό αναλόγιο στο θέατρο Martin E. Segal της Νέας Υόρκης, το 2013, στο πλαίσιο του φημισμένου Φεστιβάλ PEN World Voices Festival, αλλά και στο ελληνικό κοινό (2013), στο πλαίσιο του Ιβηροαμερικανικού Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων που διοργανώνει από το 2012 το Solo Teatro σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες.

Το 2012 έγραψε το έργο Εισβολή, έναν μύθο επιστημονικής φαντασίας για τη νεολαία σε καιρό πολέμου. Τον Μάρτιο του 2013, το έργο ανέβηκε στην αίθουσα Teatro Conde Duque της Μαδρίτης σε σκηνοθεσία του Χοσέ Λουίς Αρεγιάνο .

Επίσης το 2012, έγραψε το έργο Smiley, με το οποίο έκανε και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Μετά από δύο μήνες παραστάσεων στη μικρή βαρκελωνέζικη σκηνή Flyhard, κι αφού έλαβε διθυραμβικές κριτικές από το σύνολο των μεγάλων μέσων της χώρας, οι παραστάσεις του έργου συνεχίστηκαν από τον Φεβρουάριο του 2013 σε μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές της Βαρκελώνης, το Teatre Lliure και στη συνέχεια στο Club Capitol. To έργο μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και ανέβηκε στη Μαδρίτη, τη Χιλή και το Μεξικό, ενώ το 2016 ανέβηκε στην Αθήνα, στο Θέατρο Άβατον, σε σκηνοθεσία Μάνου Πετούση, με τους Δημήτρη Μακαλιά και Μίνω Θεοχάρη στους πρωταγωνιστικούς ρόλους αλλά και στην Κύπρο, σε σκηνοθεσία Μαρίνου Ανωγυριάτη, στο Θέατρο Versus.

Το 2013 υπογράφει μαζί με τον Πάου Μιρό και τον Τζόρντι Καζανόβας το έργο Η επανάσταση δεν θα ανακοινωθεί από το twitter, έναν στοχασμό πάνω στο θέμα των νέων τεχνολογιών. Το 2015 γράφει το μιούζικαλ 73 λόγοι για να σε αφήσω, που έκανε πρεμιέρα στο Θέατρο Γκόγια της Βαρκελώνης τον Δεκέμβριο του 2015.

Ως σεναριογράφος, συμμετείχε στη συγγραφή τού σεναρίου της πιο γνωστής επιτυχημένης σειράς της δημόσιας καταλανικής τηλεόρασης El cor de la ciutat, όντας μάλιστα επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας από το 2005 έως το 2008.

Στα ελληνικά, έχουν μεταφραστεί τα έργα Δέρμα στις φλόγες (μετ. Μαρία Χατζηεμμανουήλ-Δημήτρης Ψαρράς), Μάρμπουργκ (μετ. Μαρία Χατζηεμμανουήλ-Δημήτρης Ψαρράς), Killer, ένα μουσικό θρίλερ (μετ. Μαρία Χατζηεμμανουήλ-Δημήτρης Ψαρράς), Smiley (μετ. Μαρία Χατζηεμμανουήλ), Η γη της επαγγελίας (μετ. Δημήτρης Ψαρράς) και Το χελιδόνι (Μετ. Μαρία Χατζηεμμανουήλ).

Στην Ελλάδα το Δέρμα στις φλόγες ανέβηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου τον Μάρτιο του 2013. Ακολούθησαν παραστάσεις του έργου στο Θέατρο Olvio τον Νοέμβριο του 2015 σε σκηνοθεσία Άσπας Τομπούλη και τον Ιανουάριο του 2017 στο Ηράκλειο Κρήτης σε σκηνοθεσία Κώστα Μεταξάκη-Πέτρου Μαυροματίδη. Στην Κύπρο το έργο ανέβηκε τον Φεβρουάριο του 2014 στο Θέατρο Διόνυσος της Λευκωσίας σε σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή.

Το 2016 έγραψε το συγκινητικό δράμα Το χελιδόνι, με αφορμή την τρομοκρατική επίθεση στο γκέι μπαρ του Ορλάντο τον Ιούνιο του ίδιου έτους. Το έργο έχει μεταφραστεί στην ελληνική, την αγγλική και τη ρουμανική γλώσσα. Έκανε πρεμιέρα τον Οκτώβριο του 2017 στην Αθήνα και το Λονδίνο. Στην Αθήνα συνεχίστηκε μέχρι τον Μάρτιο του 2020 με μεγάλη επιτυχία αρχικά στο Θέατρο Μικρό Γκλόρια και τη σεζόν 2019-2020 στο Θέατρο Άνεσις. (Σκηνοθεσία: Ελένη Γκασούκα. Με τους: Σοφία Σεϊρλή και Βασίλη Μαυρογεωργίου. Οι παραστάσεις διακόπηκαν τον Μάρτιο του 2020 λόγω του lockdown που επεβλήθη εξαιτίας της πανδημίας.) Μια δεύτερη παραγωγή του έργου ανέβηκε στο Θέατρο Μουσούρη τον Οκτώβριο του 2022 σε σκηνοθεσία Αντώνη Γαλέου, με την Κατερίνα Διδασκάλου και τον Δημήτρη Τσίκλη.

Το έργο ανέβηκε επίσης στην Ουρουγουάη με πρωταγωνίστρια τη μεγάλη ουρουγουανή ηθοποιό Εστέλα Μεδίνα τον Αύγουστο του 2018. Τον Σεπτέμβριο του 2018 ανέβηκε στην Ισπανία με πρωταγωνίστρια τη διεθνούς φήμης ισπανίδα ηθοποιό Κάρμεν Μάουρα και αφού περιόδευσε με μεγάλη επιτυχία σε όλη τη χώρα, κατέληξε στη Μαδρίτη όπου παιζόταν από τις 12 Μαρτίου 2019 μέχρι τον Οκτώβριο του 2020) στο θέατρο Infanta Isabel. Το 2022 η ισπανική παράσταση ανέβηκε στη Γαλλία με πρωταγωνίστρια την Κάρμεν Μάουρα και πάλι, στη γαλλική γλώσσα. Tον Νοέμβριο του 2018 επίσης ανέβηκε στην πόλη Τίργκου Μούρες της Ρουμανίας και τέλος στη Βαρκελώνη το 2022.

Το 2020 γράφει κατ’ ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου της Καταλονίας τη Δικαιοσύνη, ένα έργο που έκανε πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο της Καταλονίας (TNC) τον Μάρτιο του 2020 αλλά δεν ευτύχησε να μακροημερεύσει λόγω κορονοϊού. Ένα σπουδαίο έργο, που όπως λέει και ο τίτλος του απένειμε τελικά Δικαιοσύνη, αφού για το έργο αυτό ο Γκιλιέμ Κλούα τιμήθηκε με το Εθνικό Βραβείο της ισπανικής δραματουργίας τον Οκτώβριο του 2020.

Τον ίδιο μήνα (Οκτώβριο του 2020) έκανε πρεμιέρα στη Βαρκελώνη το δεύτερο μέρος της τρυφερής αισθηματικής κομεντί Smiley (μετά τον έρωτα) σκηνοθετημένο από τον συγγραφέα, με την ίδια διανομή του πρώτου Smiley  και με την ίδια ενθουσιώδη υποδοχή από κοινό και κριτική. Το Smiley έκανε πρεμιέρα ως σειρά στο Netflix στις 7/12/2022 και θεωρείται μαζί με το Casa de papel η πιο επιτυχημένη ισπανική σειρά της πλατφόρμας.

Για το Netflix διασκεύασε επίσης το μυθιστόρημα του Torquato Luna de Tena Τα στρεβλά λόγια του Θεού (Los renglones torcidos de Dios) κερδίζοντας μια υποψηφιότητα για το Βραβείο Γκόγια διασκευασμένου σεναρίου.

Στις 20 Φεβρουαρίου 2023  θα προβληθεί στους κινηματογράφους η ταινία La niña de la comunión της οποίας έχει γράψει το σενάριο.

Στην προσωπική ιστοσελίδα του συγγραφέα www.guillemclua.com, η οποία είναι διαθέσιμη και στα αγγλικά, μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες για τον ίδιο και το έργο του, καθώς και υλικό από τις παραστάσεις των έργων του σε όλο τον κόσμο (βίντεο, φωτογραφίες).

Γράφει στην καταλανική και την ισπανική γλώσσα.

Back To Top