Μαρία Σαν Μιγκέλ
Γεννήθηκε στο Βαγιαδολίδ (1985). Σπούδασε Δημοσιογραφία και έκανε Μεταπτυχιακό στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Carlos III της Μαδρίτης. Στην εκπαίδευσή της ως ηθοποιού ξεχωρίζουν οι σπουδές της στο θέατρο, την κίνηση και τη φωνή στη σχολή των Ma del Mar Navarro και Andrés Hernández στη Μαδρίτη. Έχει μαθητεύσει επίσης κοντά σε επαγγελματίες του θεάματος όπως οι Φιλίπ Γκωλιέ, Τζέρεμι Τζέιμς, ο γερμανικός θίασος Familie Flöz, SITI Company, Κάμερον Στηλ, Αντρές Λίμα και Πάμπλο Μεσίες μεταξύ άλλων.
Το 2010 δημιούργησε το Σχέδιο 43-2, στο οποίο γράφει τα έργα, κάνει την παραγωγή και παίζει. Έκανε επί 10 χρόνια την έρευνα και έγραψε τα έργα της τριλογίας Σποδός ειρήνης και βίας, (Σχέδιο 43-2, Το βλέμμα του άλλου και Ταξίδι στο τέλος της νύχτας), μιας θεατρικής τριλογίας ντοκιμαντέρ για τη βία στη Χώρα των Βάσκων.
Έχει τιμηθεί δύο φορές με το Βραβείο Δραματικής Τέχνης από το Επαρχιακό Συμβούλιο του Βαγιαδολίδ.
Το 2016 πήρε υποτροφία από το Ίδρυμα BBVA που επιχορηγεί ερευνητές και πολιτιστικούς δημιουργούς και από το Ίδρυμα της SGAE για συμμετοχή στο V Εργαστήριο Δραματουργίας.
Τον Νοέμβριο του 2020, στο Festival de Οtoño της Μαδρίτης, ανέβασε το I’m a Survivor, ένα αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ για τον θάνατο του πατέρα της στην πανδημία, στο οποίο μοιράστηκε τη σκηνή με τη μητέρα της. Τον Απρίλιο του 2021 έκανε πρεμιέρα το Και να φτάσουμε στο φεγγάρι, την πρώτη της συμπαραγωγή με το Εθνικό Κέντρο Δράματος της Μαδρίτης, με θέμα το σεξ, τη βία και τη διαφορετικότητα.
Το 2023 ανέβηκε η παράστασή της The Big Crunch. Σημειώσεις σχετικά με μια διαδικασία (επανα)γραφής που δημιουργήθηκε μέσα σε μια φιλοξενία καλλιτεχνών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος CreArt.
Συνεχίζει να περιοδεύει με τις πέντε παραστάσεις που έχει δημιουργήσει με τον θίασό της, πραγματοποιώντας παράλληλα εργαστήρια και διαλέξεις με διαφορετικούς εθνικούς και διεθνείς φορείς και συλλογικότητες.